text.skipToContent text.skipToNavigation

 

Vanliga frågor

Kan jag handla produkter i webbshopen - utanför min förskrivning? 
Från och med 9 juni 2020 kommer det att vara möjligt att köpa produkter även utan en förskrivning, dvs som en helt vanlig webbshop.

Ni som har förskrivning kan fortfarande logga in med BankID för att hantera era recept och hantera de produkter som ni har via förskrivning.. 

Hur kontaktar jag Mediqs kundservice?
Kontaktinformation till vår kundservice hittar du antingen genom att klicka på länken överst i menyraden eller via länken längst ner på startsidan.

Hur loggar jag in för att se mina förskrivningar?
Du loggar in med BankID.

Mitt barn har förskrivningar att hämta ut. Hur gör jag?
Du måste som målsman/förmyndare vara tillagd på barnets patientinformation av förskrivaren. Sedan kan du logga in med ditt BankID och se barnets förskrivningar under ”Mina fullmakter

Tänk på att det är viktigt att leveransen står på en person med giltig legitimation. Detta ändras genom att lägga till en målsman/förmyndare som extra leverans/fakturamottagare.

Jag skulle själv vilja välja skeppningsdag - Går det?
Absolut, du kan själv välja vilken dag du vill att din beställning skall lämna Mediqs lager.

Hur lång är leveranstiden?
Beräknade leveranstider är en uppskattning och faktisk leveranstid kan variera beroende på lagerstatus, typ av försändelse och var i landet du bor. Leveranser av lagervaror sker inom 1-4 arbetsdagar beroende på var du bor i landet. 

Leveranser av beställningsvaror inom 5-10 arbetsdagar räknat från mottagen beställ-ning. (Gäller endast produkter förskrivna på recept.)

Vilka leveranssätt finns det att välja på?
Vi har tre olika leveranssätt att välja mellan. 

1.       Hemleverans utan avisering:
Chauffören kör ut till adressen och ställer av leveransen vid dörr/tomtgräns om ingen är hemma. Om det finns en låst port måste en portkod bifogas så att chauffören kommer in. Observera att chauffören inte ringer i samband med detta leveranssätt.

2.       Hemleverans med avisering:
Chauffören ringer strax innan leveransen ska ske. Om denne inte får svar av mottagaren försöker de leverera ändå. Mottagaren måste dock vara hemma och kvittera ut paketet, annars kan inte leverans genomföras.

3.       Ombudsleverans - Postombud
Leveransen skickas till ett paketombud. Ombudet aviserar via sms när och var leveransen finns att hämta. Det är transportören som väljer vilket ombud det hamnar på. Det är postnumret som avgör. Om det inte finns ett mobilnummer skickas en brevavi ut till mottagaren. Observera att det är viktigt att mottagaren av paketet är en person med giltig legitimation!

Kan jag lägga till en separat faktura/ leveransadress?
Det går bra att lägga till en extra adress under patientinformation i webshopen. Du kan ha både en separat leverans samt faktura adress än den där du är folkbokförd på.  Man kan även lägga till en engångsadress för leveransen om det behövs. Kontakta vår kundtjänst om du vill ha hjälp eller mer information.

Vad är fraktkostnaden?
Vid frakt där det helt eller delvis finns förskrivna produkter är det fraktfritt. Vid order över 200 sek är det fraktfritt, annars kostar frakten 60 sek. 

Vad ska jag betala?
Kostnaden för dina förskrivna produkter sätts av förskrivande läkare/dietist när förskrivningen skapas. Det är regionen som du bor i som bestämmer vilken subventionsnivå som gäller. Kostnaden framgår tydligt när du kommer till kassan.

Om du köper produkter utanför ditt recept framgår det priset tydligt intill varje produkt. Sammanställningen över ev. receptbelagda produkters kostnad samt tillagda produkter utöver receptprodukter framgår i en sammanställning i kassan innan du betalar. Tillkommer frakt syns den summan också.

Hur betalar jag i shopen?
Du kan betala med Swish eller med betalkort. Det är SwedbankPay/PayEx som hanterar transaktionen så att du kan betala direkt i webbshopen.

Får jag returnera varor?
Produkter som du hämtat ut via förskrivning är inte returnerbara. Kontakta din dietist för mer information då lokala avvikelser i avtal kan förekomma. 

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument rätt till 14 dagars ångerrätt där ångerfristen gäller från den dag paketet har levererats till din mottagaradressen. (Gäller även ankomst till postombud.)

Dock finns följande undantag till ångerrätt och kan ej returneras:

  • Livsmedel, såsom nutritionsprodukter, är undantagna ångerrätten och kan ej returne-ras. 
  • Beställningar som sammantaget understiger 500 kr.

Reklamation
Om du önskar reklamera en vara på grund av att den är felaktig ska du så snart du upptäckt felet kontakta Mediqs kundservice. Reklamation kan avse fel på själva produkten såväl som fel i utförandet av leveransen, såsom kraftigt försenad leverans. Reklamation kan även avse transportskador där ytteremballaget är skadat på grund av ovarsam hantering. Reklamation av transportskadat gods ska ske omedelbart efter mottagandet.

Mediqs kundservice bedömer reklamationsanmälan efter beskrivning av reklamationen. 

Reklamation ska alltid ske genom kontakt med kundservice. Mediq godtar inte reklamation genom att du utan föregående kontakt med oss skickar tillbaka en vara. Detta då viktig information och spårning av produkten till dig kan gå förlorad. 

Jag saknar min följesedel.
Vi skickar ut en följesedel per beställning. Om du får flera kollin ligger följesedeln i ett av dessa kollin.
Om du har en förskrivning kan du logga in i webbshopen med ditt BankID för att se din följesedel. I annat fall kan du ringa vår kundtjänst för att få din följesedel via post eller e-post.

Jag saknar min leverans.
Du kan söka efter en leverans under ”Orderhistorik” och klicka på aktuell order. I orderdetaljerna hittar du fältet ”Godsspårning”. Klicka på ”Spåra beställning” på varje orderrad. Observera att det kan finnas flera kollinummer på en order då varje låda får ett eget kollinummer.

Om något skulle avvika från ordinarie flöde kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Kontaktinformation till vår kundservice hittar du antingen genom att klicka på länken överst i menyraden eller via länken längst ner på startsidan.

Godsspårning?
Om du har en förskrivning och loggar in via BankID kan du söka efter en leverans under ”Orderhistorik” och klicka på aktuell order. I orderdetaljerna hittar du fältet ”Godsspårning”. Klicka på ”Spåra beställning” på varje orderrad. Observera att det kan finnas flera kollinummer på en order.

Köper du produkter utan recept hänvisar vi dig till kundservice.

Hur kan jag se hur många uttag som finns kvar på min förskrivning?
Om du klickar in dig på den aktuella förskrivningen ser du både totalt antal uttag på receptet, samt hur många uttag som är gjorda. När alla uttag är förbrukade flyttar sig förskrivningen till ”Avslutade förskrivningar”

 Kan jag byta smak på näringsdryckerna?
Absolut. Det går att byta smak inom samma produktkategori. Rullistan visar de varianter som finns. Om du vill dela upp en produkt på flera smaker behöver du kontakta vår kundtjänst.

Kan jag ändra produkter i en glutenbeställning?
Det som går att ändra är formen på pastan. Kontakta då vår kundservice. Övriga ändringar kräver en ny förskrivning. Kontakta då din förskrivare.

Läs även:
Köpevillkor 

 

Integritetspolicy